Les 15: Perektif – Verleden tijd met Di in het Duits

> Forums > Duitse tijden en conventies > Les 15: Perektif – Verleden tijd met Di in het Duits

WELKOM BIJ ALMANCAX FORUMS. ALLE INFORMATIE DIE U ZOEKT OVER DUITSLAND EN DE DUITSE TAAL VINDT U IN ONZE FORUMS.
    MuhaяяeM
    deelnemer
    DAS PERFECT (VERLEDEN MET -Dİ)

    • VOORLOPIGE INFORMATIE
    • [/ List]

      Tot dusver hebben we de tegenwoordige tijd (Präsens) en de verleden tijd bestudeerd met -di (ook wel Präteritum of Imperfekt genoemd) in het Duits.

      In deze les zullen we het onderwerp Das Perfekt onderzoeken. Perfekt betekent, net als Präteritum, verleden tijd met -di.
      Beschrijft acties die in het verleden zijn uitgevoerd en voltooid.
      Er zijn bepaalde verschillen tussen de twee; Präteritum wordt over het algemeen gebruikt in geschreven taal, het wordt gebruikt in idiomen, het wordt veel gebruikt in sprookjes, romans of verhalen, Perfekt wordt gebruikt in omgangstaal, niet in werken zoals romans en verhalen.
      Deze twee tijden kunnen verwijzen naar alle verleden tijden op basis van hun plaats, behalve de verleden tijd met-mash.
      Ze kunnen bijvoorbeeld overeenkomen met tijden als "Ik werkte", "Ik werkte vroeger", "Ik werkte", maar ze worden niet gebruikt voor tijden met -mish zoals "Ik werkte", "Ik werkte".

      Zoals we hebben gezien in onze vorige lessen, in de tijd van Präteritum en Präsens,

      ONDERWERP + VERBAAL + ANDERE ITEMS

      Deze volgorde verandert echter voor Perfekt (verleden tijd met -di). Het patroon dat in Perfekt wordt gebruikt is als volgt:

      ONDERWERP + HULPWOORD + ANDERE ITEMS + ESAS VERBAL

      Zoals te zien is, komt het concept van een hulpwerkwoord naar voren dat we niet in onze vorige lessen zagen.

    • II. HULPWERKWOORD
    • [/ List]

      Er worden twee hulpwerkwoorden gebruikt bij het maken van Perfekt, dit zijn; HABEN en SEIN zijn olifanten.
      Deze werkwoorden hebben geen zin als ze als hulpwerkwoorden worden gebruikt, dus ze kunnen niet in het Turks worden vertaald.
      Terwijl perfekt wordt gemaakt, worden deze werkwoorden vervoegd volgens de huidige tijd (Präsens). (Deze regel brengt u niet in verwarring, we hebben het als aanvullende informatie gegeven, u hoeft het alleen te weten).
      Laten we de vervoeging van deze werkwoorden geven volgens de tegenwoordige tijd.

      mensen de COMM SEA
      ben / ich hebben bak
      sen / du hast bist
      o / er / sie / es hoed is
      wij / wir hebben zijn
      jij / ik habt seidema
      zij / sie hebben zijn
      jij / Sie hebben zijn

      In de bovenstaande tabel worden de persoonlijke shots gegeven van de hulpwerkwoorden haben en sein die in Perfekt worden gebruikt.
      Het hulpwerkwoord zal worden bepaald volgens de essentie van de cümlen, bijvoorbeeld "bin" of "habe" zal worden gebruikt als een cumulatief aanvullend werkwoord, wiens onderwerp de eerste enkelvoudige persoon is, "ich".
      Het onderwerp zal de tweede meervoudsvorm zijn, dwz een "habt" of "seid".

      In een zin die is opgesteld met Perfekt, moeten deze hulpwerkwoorden worden vervoegd volgens het onderwerp, de bovenstaande tabel moet uit het hoofd worden geleerd, omdat er compatibiliteit tussen onderwerp en hulpwerkwoord is in zinnen die met perfekt zijn gemaakt.
      Het hoofdwerkwoord (partizip perfekt) verandert niet per persoon, het is hetzelfde voor alle personen (we zullen hieronder zien). Daarom heeft Perfekt de compatibiliteit tussen onderwerp en hulpwerkwoord in zinnen die op dat moment zijn vastgesteld.

      Aangezien we in Perektif een hulpwerkwoord na het onderwerp zullen gebruiken en we twee hulpwerkwoorden hebben, “haben” en “sein”, zullen we in dit geval “haben” of “sein” gebruiken?
      Van welke zullen we kiezen? Wat kiezen we?
      Ons antwoord op deze vragen is als volgt: We bepalen welk hulpwerkwoord we in Perfekt moeten gebruiken door naar het hoofdwerkwoord te kijken.
      Sommige werkwoorden worden gebruikt, sommige worden gebruikt, er worden enkele werkwoorden gebruikt.We beslissen welk werkwoord moet worden gebruikt door naar het hoofdwerkwoord van het werkwoord cümlen te kijken.

      Over het algemeen is het meest gebruikte hulpwerkwoord in Perektif “hebben& Quot; Sommige van de bijzonder onregelmatige werkwoorden zijn "sein"Is gebruikt.
      U kunt zien in welk werkwoord beslag, werkwoord en werkwoord voorkomt in de volgende werkwoordenlijst.
      Zoals we al hebben gezegd, heeft het Duits een structuur die een intensieve grammaticale grammaticalisatie vereist, dus je moet onthouden welk werkwoord terecht wordt gebruikt, welk vers wordt gebruikt.
      Hier is een kleine groep; het wordt gebruikt als het werkwoord "sein" dat betekenis geeft aan een verandering van staat of beweging (bijvoorbeeld van onder naar beneden gaan, naar buiten gaan, van rechts naar links gaan, of in een willekeurige richting op het vlakke oppervlak gaan).

      Om de meest gebruikte onregelmatige werkwoorden met hun betekenis te zien, om te leren welke werkwoorden haben te gebruiken en welke werkwoorden sein te gebruiken. klik hier maar als u het onderwerp niet kent, lees dan eerst het onderwerp tot het einde.

    • III. ESAS FİİL (PARTİZİP PERFECT)
    • [/ List]

      Partizip Perfekt, Perfekt is een speciale vorm van een werkwoord dat wordt gebruikt bij het samenstellen van zinnen.
      Tegelijkertijd zullen we de Partizp Perfekt-status van de werkwoorden gebruiken terwijl we de Plusquamperfect-tijd creëren die we in de toekomst zullen zien.
      Partizip Perfekt is niet de vervoeging van een werkwoord volgens de persoon, het is een versie van het werkwoord verkregen door enkele bijlagen aan het werkwoord toe te voegen, en het is noodzakelijk om de Partizip Perfekt-toestanden van de werkwoorden te onthouden om een ​​zin in Perfekt te maken (verleden tijd met -di).
      Zoals we in onze vorige lessen hebben gezien, brachten we enkele achtervoegsels naar de wortel van het werkwoord om een ​​zin te maken in Präsens, dat wil zeggen in de tegenwoordige tijd of in Präteritum, maar Perfekt is niet zo in de tijd.Partizip Perfekt-vorm van het werkwoord wordt gebruikt in zinnen die in Perfekt-tijd zijn vastgesteld, de infinitiefvorm wordt niet gebruikt of het werkwoord is geworteld. Veranderende bijlagen volgens individuen worden niet meegenomen.
      Partizip Perfekt, aan het einde in de zin en partijen door değişmez.perfekt tijd zinnen hulpwerkwoorden veranderen niets vergeleken bij het opzetten van de partij, de belangrijkste werkwoord (hier de naam van Partizip Perfektlerini) veranderen volgens persoon, het onderwerp van de ene staat .IE straf voor alle personen wezenlijke invloed werkelijke.

      In feite gevormd Perfekt Partizip werkwoord aantal bijlagen toegevoegd, maar omdat de bijzondere onregelmatige werkwoorden in deze bijlagen onder welke zal worden toegevoegd om zeker te zijn, werden namelijk Perfekt Partizip gevallen veroorzaakt handelingen door het ontbreken van een specifieke regel moeten individueel weten.
      Maar een eenvoudige regel voor reguliere werkwoorden kan worden gegeven, en het is mogelijk om de Partizip Perfekt vormen van reguliere werkwoorden te construeren door deze regel te doen.

      Partizip Perfekt van reguliere werkwoorden wordt verkregen op basis van de volgende regel:

      ge juwelen + Wortel van werkwoord + t-sieraden

      Voorbeelden:

      "lieben"De wortels van het werkwoord"liebe"Om de Partizip Perfekt-status van het werkwoord te verkrijgen, ge aan het einde van de root t We voegen.
      Ik bedoel: ge lieb t


      Geliebter (Opmerking: om de hoofdmap van een werkwoord te vinden, wordt het infinitief achtervoegsel verwijderd, waarbij het infinitief achtervoegsel -en is, dus het woord lieb blijft.)

      hören wortel van het werkwoord bevatten roll. Om de Partizip Perfekt-vorm van dit werkwoord te verkrijgen, ge naar het einde van de root. t We voegen.
      Ik bedoel: ge h t


      gehoord

      daarom lieben Partizip Perfekt van het werkwoord Geliebter d. hören Partizip perfekt van het werkwoord gehoord roll.
      Op deze manier kunt u Partizip Perfekt-vormen van reguliere werkwoorden maken.

      Zoals we eerder al zeiden, zijn er veel uitzonderingen op de Duitse grammatica, er zijn een paar uitzonderingen.
      1. Sommige reguliere werkwoorden gaan niet aan hen vooraf.
      2. Voegt een t-tag toe aan werkwoorden waarvan de wortels eindigen met d, t, m, n, en voert een letter e tussen de t-tag en de werkwoordwortel in.
      Daarom moeten de werkwoorden die tot deze groep behoren ook worden onthouden.
      Wat betreft onregelmatige werkwoorden; Helaas kan een dergelijke regel niet worden gegeven voor onregelmatige werkwoorden, daarom moet elk onregelmatig werkwoord, in ieder geval de partizip Perfekt van de meest gebruikte, een voor een worden onthouden.
      Hieronder wordt informatie gegeven over de Partizip Perfekt van onregelmatige werkwoorden.

      Laten we doorgaan met een paar kleine voorbeelden om het onderwerp en Perfekt tijd te verzamelen om zinnen te schrijven.

      Eenvoudige zinnen vastgelegd in de verleden tijd met perfekt:

      ich habe gehört: Ik hoorde het

      ich: Subject (1, singulier persoon)
      habe: Hulplig werkwoord (vervoeging van haben werkwoord volgens 1.) enkelvoudig persoon)
      gehört: het hoofdwerkwoord (Partizip Perfekt van het werkwoord hören)

      Hier hebben we het hulpwerkwoord "haben" gebruikt, omdat "haben" wordt gebruikt met het werkwoord "hören ((Memorisatie)".

      sie haben gehört: Ze hoorden het

      sie: Subject (3, meervoudspersoon)
      werkwoord (vervoeging van het werkwoord haben door meervoud)
      gehört: Hoofdwerkwoord (Partizip Perfekti van het werkwoord werkwoord)

      er hat gehört: Gehoord

      er: Onderwerp (3, enkelvoudig persoon)
      regel: hulpwerkwoord (vervoeging van werkwoord haben door 3.
      gehört: Hoofdwerkwoord (Partizip Perfekti van het werkwoord werkwoord)

      ich bin erkrankt: Ik werd ziek (ziek)

      ich: Subject (1, singulier persoon)
      bin: hulpwerkwoord (sein werkwoord 1.
      erkrankt: Het belangrijkste werkwoord (Partizip Perfekti van het werkwoord erkranken)

      Hier gebruiken we het werkwoord "sein", omdat en sein "wordt gebruikt met het werkwoord" early r (Memorization).

      sie ist erkrankt: Sick (ill)

      sie: Subject (3, singulier persoon)
      ist: Hulpwerkwoord (vervoeging van sein werkwoord door 3.
      erkrankt: Het belangrijkste werkwoord (Partizip Perfekti van het werkwoord erkranken)

      Zoals te zien is in de eenvoudige voorbeelden hierboven, verandert Partizip Perfekt (feitelijk werkwoord) niet per individu, het blijft hetzelfde voor alle individuen.
      Het hulpwerkwoord volgt het onderwerp, het is bijvoorbeeld voldoende om de positie van het onderwerp met het hulpwerkwoord te wijzigen om een ​​zin te maken.

      er hat gehört: Gehoord.
      hat er gehört? : Gehoord?

      du hast gehört: Je hebt het gehoord.
      hast du gehört? : Heb je dat gehoord?

      als examplified.

      nu hebben we de belangrijkste elementen van Perfekt geleerd, deze zijn; zinvolgorde, hulpwerkwoord en partizip perfekt. Nu schrijven we enkele voorbeeldzinnen. Er is geen verschil tussen reguliere en onregelmatige werkwoorden in termen van fictie, het enige verschil is de oprichting van Partizip Perfektlerdir.

      Laten we nu dus de betekenis geven van de meest gebruikte onregelmatige werkwoorden, Partizip Perfects en het hulpwerkwoord (sein / haben) om er één voor één mee te gebruiken.

      german-perfect1.png
      german-perfect2.png
      german-perfect3.png

      In de eerste kolom (meest linkse) van de bovenstaande tabellen wordt de infinitiefvorm van het werkwoord gegeven, in de tweede kolom wordt de partizip Perfekt-vorm van het werkwoord gegeven, dit is het deel dat zal worden gebruikt om een ​​zin te maken in Perfekt. Partizip Perfekt van elk werkwoord moet worden onthouden. In de kolom wordt het hulpwerkwoord getoond dat bij dit werkwoord moet worden gebruikt.
      In Perfect wordt meestal het hulpwerkwoord 'haben' gebruikt. We hebben geprobeerd bijna alle onregelmatige werkwoorden op te nemen die hierboven met 'sein' worden gebruikt. Daarom is het hoogstwaarschijnlijk correct om haben te gebruiken met een werkwoord dat niet is opgenomen in de tabel hierboven.

    • IV. VOORBEELDZINNEN
    • [/ List]


      Ich habe gespielt: Ik speelde.

      Ich habe in diesem Garten gespielt: Ik speelde in deze tuin.

      Muharrem und seine Frau haben in diesem Garten gespielt: Muharrem en zijn vrouw speelden in deze tuin.

      Ich habe aufgeräumt: Ik verzamelde.

      Ich habe mein Zimmer aufgeräumt: Ik heb mijn kamer opgeruimd.

      Ich habe gestern mein Zimmer aufgeräumt: Ik heb gisteren mijn kamer ingepakt.

      Ich habe gestern Abend mein Zimmer aufgeräumt: Ik heb gisteravond mijn kamer opgeruimd.

      Heb je dein Zimmer aufgeräumt? : Heb je je kamer opgeruimd?

      Wir haben in dieser Fabrik gearbeitet: We werkten in deze fabriek.

      Muharrem Hat Sein Auto Verkauft: Muharrem heeft zijn auto verkocht.

      Hat Muharrem sein Auto verkauft? ​ Heeft Muharrem zijn auto verkocht?

      Ich bin gestern zoom Arzt gegangen: Ik ben gisteren naar de dokter geweest.

      Bist du gestern zoom Arzt gegangen? : Ben je gisteren naar de dokter geweest?

      Ihr seid gestern ins Kino gegangen? ​ Ben je gisteren naar de film geweest?

      Ich bin in die Türkei gefahren: Ik ging naar Turkije.

      Hast du mein neues Hemd gesehen? ​ Heb je mijn nieuwe shirt gezien?

      We zijn dus klaar met het onderwerp Das Perfekt, in onze volgende les zullen we het onderwerp Plusquamperfekt (verleden tijd met mishandeling) behandelen.

      …Het grootste geschenk en de grootste plicht in deze tijd is het geloof te redden en te werken op een manier die het geloof van anderen versterkt. (Bediuzzaman)

    nacht2
    deelnemer

    Interne aankoop en levering. (Ik kookte gisteravond altijd soep.)

    Ich habe heute morgen mit meiner Freundin gefrühstückt. (Ik heb vanmorgen met mijn vriend ontbeten.) ;D

    Meine Freundin hoed in Lotto Geld gewonnen. (Mijn vriend heeft geld verdiend met Lotto.)

    Ik heb letzte Woche meiner Mutter geholfen.
    (Ik heb mama vorige week geholpen.)

    Ich habe fast seid 1 Monat wide mit den Deutsch Übüng angefangen. (Ongeveer een maand begon ik weer met Duits te werken.)

    Is het waar dat er geen mogelijkheid is...::) beschaamd voor :)

    MuhaяяeM
    deelnemer

    Er lijkt iets vreemds in zin 2 te zitten ;)

    nacht2
    deelnemer

    Ik denk dat ik het heb opgelost ;D
    Meneer Muharrem, ik zit in de problemen vanwege mijn onzorgvuldigheid, nu schaam ik me :)

    MuhaяяeM
    deelnemer

    Ik zag niets dat verbeterde, zie ik het verkeerd of???

    nacht2
    deelnemer

    Ik zag niets dat verbeterde, zie ik het verkeerd of???

    gegeneerd:) ??? ::)

    MuhaяяeM
    deelnemer

    Oké, de vertaling is ook veranderd, nu is het goed :)

    nacht2
    deelnemer

    Oké, de vertaling is ook veranderd, nu is het goed :)

    halayy:) dans:) klap:) yuppie:) halayy:)

    yanliz008
    deelnemer

    Bedankt voor de zinnen

    wap
    deelnemer

    Wauw, moge God je zegenen... Als we zo vastlopen, komen we hierheen om het te bekijken... Hartelijk dank... ;)

    dielosch
    deelnemer

    Hoe doen we ze negatief?

    OZGE94
    deelnemer

    Kan iemand alstublieft de perfecte vorm van het werkwoord “teilnehmen” uitleggen????

    Daphne82
    deelnemer

    Hallo, ik heb deze site net ontdekt, maar hij is heel goed uitgelegd, heel erg bedankt. Ik ben 2 maanden in Duitsland geweest en probeer Duits te leren, het is erg moeilijk voor me, ik weet niet wat ik moet doen. Ik kan nog steeds geen zinnen maken en goed spreken, help me alsjeblieft. bedankt

    ashley
    deelnemer

    Kan iemand alstublieft de perfecte vorm van het werkwoord “teilnehmen” uitleggen????

    deelgenomen

    sseda
    deelnemer

    dans :)

    ster22
    deelnemer

    Hallo, ik heb dringende, perfecte zinnen nodig. Bedankt

Er worden 15 antwoorden weergegeven - 1 tot 15 (23 totaal)
  • Om op dit onderwerp te reageren moet u ingelogd zijn.